tisdag 20 april 2010

Till alla speciellt ni som inte kör motorcykel.

Fått detta av....
Lennart
2nd Officer
SCRC #228

Sprid gärna texten.

Från en motorcyklist

När Du ser oss köra förbi dig:
Ta inte illa upp eller tro att vi försöker "visa upp oss". Nittiofem procent av tiden, försöker vi komma ut ur Din döda vinkel eller ta oss ur den farliga situation vi befinner oss i. Att vi kör från Dig betyder inte att vi vill tävla, men att vi ger oss det utrymme vi behöver just nu. Att köra omkull gör ont och kan förstöra livet för oss själva, våra vänner och familj.



När Du hör våra horn:
Ta inte illa upp eller tro att vi försöker att reta Dig. Vi vill bara berätta för Dig att vi också finns på vägen och vi är mer än medvetna om Din uppmärksamhet till oss medan Du kanske talar i en mobiltelefon, äter, läser eller deltar i andra störande aspekter under Din körning. Det är viktigt för oss, och för Dig, att Du vet att vi är där. Om Du kunde se vad vi ser och förstår hur Ditt liv skulle kunna bli väldigt kort för att någon inte uppmärksammar Din körning, då skulle Du förmodligen ändra Dina körvanor.



När Du hör våra ”raka rör”:
Bli inte arg och fientliga mot oss. Ja, en del hörs ganska högt, men för vissa finns det ett syfte bakom det. Det handlar om att Du vet vi är i närheten, och vi vill och hoppas att vår satsning på detta tillbehör kommer att rädda våra liv. Våra rör handlar verkligen inte om vårt ego ... det är ett uttryck för och individanpassning till vår form av transport.

När Du ser oss i våra kläder:
Bli inte rädda för oss eller döm oss inte. Vi vill ”klä oss mer för vurpan än för rundan”, våra skinnjackor, byxor, handskar och stövlar är den barriär vi har för att slippa att förlora stora mängder kött om något får oss att gå ner i asfalten ... inget mer, inget mindre. Skyddsutrustning är avgörande för vår körning. Om Du någonsin kastas ner i gatan i 50 km/h på grund av någon annans tanklösa körning kommer Du att vara mycket tacksam ifall Du bär skinnjacka, skinnbrallor, hjälm, boots och handskar.




Vi kanske bär märken på våra jackor, och pins på våra västar. Dessa är symboler av stolthet och ära i våra grupper. Dessa saker stärker oss som ett broderskap och systerskap bland bikers. Inte för att vi är bättre än någon annan, men vi har samma typ av ädelhet och stolthet i vår samhörighet som Du kan ha i olika aspekter av ditt liv.

När Du ser oss i en restaurang:
Du behöver inte skydda ditt barn eller känna dig skrämd. Vi har familjer, fruar, män, älskade barn vi också, precis som Du. Vi ler, vi skrattar och njuta av de stunder vi har. Vi är tillgängliga, och skulle gärna bli vän med Dig, om Du ger oss tillfälle.



När Du ser oss på en parkeringsplats:
Var övertygad om att vi inte är där för att bråka med Dig. Mer än sannolikt är att vi just avslutade en lång körning och tar en paus. Eller så kan vi vara på möte med andra motorcyklister och samlas för en välgörenhetskörning till förmån för små barn eller en annan lika värdig sak. Vi kan vara där för att beundra varandras hojar, dela vår stolthet med andra bröder och systrar, precis som Du gör med Din egen bil. Det är vad vi gör ... det är en del av våra liv, och vi skulle mer än gärna dela med oss till Dig vad hojåkning handlar om ... om Du bara skulle be om det.



När Du ser en aggressiv motorcyklist:
Placera inte oss alla i samma stereotypa kategori som de vars beteende och handlingar får Dig att reagera i avsky och intolerans. Flertalet av oss håller inte på med denna typ av körning heller, och vi vet och förstår att den mänskliga naturen tenderar att blanda oss alla tillsammans som "samma grupp". De flesta av oss vill inte ha denna stämpel ... och förtjänar inte den heller.



När Du ser en grupp motorcyklister på vägarna:
Ge oss artigheten att dela vägen med Dig. Vi kör i grupper med den förhoppningen om att vi lättare skall ses av bilister. Undvik att "köra in" mellan flera motorcyklister i formation. Detta gör oss mycket spända och nervösa, speciellt när det är gjort utan vederbörlig hänsyn till vår säkerhet. Ge oss Din medvetenhet om att vi är mycket mer utsatta än Du. Vi vill inte utmana Er bilister, för vi alla är kloka nog att veta ... vi skulle förlora den striden.

När Du svänger vänster eller kör in på en väg:
Titta, titta sedan igen ... och sedan en gång till. För vi kan lätt döljas, och verkar vara osynliga genom sådana saker som en telefonstolpe, ett annat fordon, starkt ljus eller bländning av solen ... eller möjligen, grejer hängande i Din backspegel !!!

Om Du ser oss blinka med våra helljus åt Dig eller hör oss blåsa våra horn, vill vi bara försöka att se till så att Du kommer att se oss innan en tragedi som skulle förändra både Ditt och våra liv.




När Du är bakom oss:
GE OSS DET UTRYMME VI BEHÖVER !!!
Vi behöver inte Dig som svans. Om Du kör på oss, går vi ner i asfalten ... hårt! Om Du bakifrån kör på en annan bil, är chansen stor att den andra föraren går hem och pratar med försäkringsbolaget. Om Du bakifrån kör på en motorcyklist, finns risken att ”knutten” inte kommer hem alls… Vi vill inte spela några spel med dig, vi vill bara njuta av åkturen och den friska luften och uppleva det som många av er bilister aldrig har gjort.



Om vi accelererar bort från Dig, tolka inte denna åtgärd som att vi vill tävla med Dig. Vi försöker bara ta oss ur en hemsk och skrämmande situation om Du insisterar på att vara för nära.
Vi accepterar hellre en fortkörningbot än en begravning.

Vid korsningar:
Vänta några sekunder vid en vägkorsning i stället för att svänga ut precis framför oss om vi är i korsningen. Vänta några sekunder för att låta oss passera stället för att dra ut i trafiken rakt framför oss. Stående på bromsarna och låsa däcken på en bil är oftast ofarligt. Låsa bromsarna på en motorcykel kan vara dödligt. Din väntan några sekunder kan innebära att Du räddar ett liv. Att krocka med bil innebär en öppnad airbag, att krocka med motorcykel innebär en öppnad liksäck.



Om Du tvärnitar eller svänger utan att använda blinkers framför oss och vi måste bromsa hårt eller väja, bli inte chockade om vi skriker oanständigheter åt Dig och Dina förfäder. Med ett nära samtal med döden på grund av någons otålighet gör någon arg - särskilt oss. Vi upplever detta oftare än Du anar. Vänta några sekunder så att vi kommer förbi Dig.

När, och om, Du blir irriterad eller stressad:
Ta inte ut det på oss bara för att vi är mindre än Du och mer sårbara. Tänk på vad Du gör och på hur slutresultatet som kan bli. Följderna av Dina handlingar och val kan vara mycket skadligt för vårt välbefinnande, vår familj, våra barn och våra nära och kära. Ja, det finns de som kan tendera att gör dig arg, att visa raseri mot dem löser inte problemen, bara förstärker dem.
Nio av tio motorcyklister kommer att göra allt de kan för att ta sig ur denna situation med eller utan Din medverkan.



När Du har ett tillfälle att tala till oss:
Du kommer att upptäcka, utanför all påverkan om den stereotypa inställning Du kan ha, att vi är lika mänskliga som Du, bara med olika intressen och leksaker. Många av oss skulle ge dig skjortan om det skulle tendera att lysa upp Din dag eller behaga dig på något sätt. Vi är egentligen inte annorlunda ... och Du, vi kör bilar, lastbilar och skåpbilar också. Så, träffa oss och hälsa på oss ... jag tror att Du glatt kommer att bli förvånad och att Du kommer att mötas med öppna armar.

Tack för att Du försöker att förstå oss!

Lennart
2nd Officer
SCRC #228

Sprid gärna texten.

Ride On.

11 kommentarer:

  1. Mycket väl skrivet!!

    // Ulf

    *som kör Triumph, scooter, moppe och bil - och som väl inser vad du menar*

    SvaraRadera
  2. Mycket bra skrivet!!
    Anders.J

    SvaraRadera
  3. Väldigt bra beskrivet

    SvaraRadera
  4. Illa översatt text från amerikansk förlaga.

    Och du.... Att köra gängvis med amerikanska missfostermotorcyklar som inte kan uppnå högre hastighet än en reumatisk snigel, så snart vägen svänger, och sedan tro att man som förare av annat fordon inte kör om några hojar i taget är värre än blåögt. Hur var det med den där regeln om att underlätta omkörning och inte köra tätare tillsammans än att ett omkörande fordon på ett säkert sätt kan gå in emellan... ??

    SvaraRadera
  5. Loud pipes saves lives så sant som det är sagt!

    SvaraRadera
  6. funderar lite på ovanstående,åker mc men vet att när man kommer ikapp andra som kör i bredd blir det väldigt trångt för formationen ändras inte utan man måste in emellan och med bil blir det omöjligt.
    Ang att raka rör skulle vara trafiksäkert är ren nonsens,dom hörs alldeles för sent och då bara irriterande,har en granne som startar upp sin Harley kl 6 10 under säsong,riktigt irriterande.
    Men men alla är vi olika,personligen tror jag inte detta hjälper om inte vi som mc förare visar mer hänsyn själva bla att vissa omdömme vid kolonkörning,tacka när vi blir omsläppta osv.
    Kör väl lev länge Triumphlover

    SvaraRadera
  7. Det går inte att avfärda att raka rör eller ljudliga avgassystem höjer trafiksäkerheten,kanske inte hörs i tid av bilisten i landsvägskorsningen med uppvevade rutor o stereon på men hinner varna fotgängare o cyklister från att korsa gatan utan att se sig för o även en o annan bilist med rutorna nervevade sommartid o då i synnerhet i skymda korsningar i samhällen o städer samt även när mc´n ligger i bilistens döda vinkel vid filkörning och bilisten gör filbyte. Att det finns personer som inte gillar ljudet är en helt annan sak...men det gäller inte alla ej mc-åkande mäniskor, många vuxna kommer fram och berättar att dom gillar ljudet och när det gäller barn så är det långt fler som vinkar glatt efter vägarna än dom som visar ogillande.

    Anders.J

    SvaraRadera
  8. Håller nog med att loud pipes saves lives.
    Men varje förare får ju visa hänsyn och inte varva upp sin hoj kl6 på morgonen, vid hästgårdar, bland barn som kan bli skrämda, mm. Det gäller väll bara att köra med lite förnuft och hänsyn.
    De som inte gör det kan du ju lägga in i gruppen,( När Du ser en aggressiv motorcyklist: ) som står i texten ovan. Och där står även (Placera inte oss alla i samma stereotypa kategori)

    Självklart skall man släppa in andra fordon som på ett säkert sätt vill köra om en mc-kortege, men allt för ofta växer hornen på billister när de ser en grupp hojar och då skall de köra om till varje pris vilket ofta framkallar farliga situationer.
    Från texten ovan (Undvik att "köra in" mellan flera motorcyklister i formation. Detta gör oss mycket spända och nervösa, speciellt när det är gjort utan vederbörlig hänsyn till vår säkerhet. Ge oss Din medvetenhet om att vi är mycket mer utsatta än Du. Vi vill inte utmana Er bilister, för vi alla är kloka nog att veta ... vi skulle förlora den striden. )

    Texten är säker från USA och kanske inte korrekt översatt, men jag tycker informationen är väldigt bra och bör läsas av fler.

    (Och du.... Att köra gängvis med amerikanska missfostermotorcyklar som inte kan uppnå högre hastighet än en reumatisk snigel,) från en kommentar här, har jag ingen erfarenhet av. De polare som kör Amerikanska hojar kan stå på riktigt bra även på kurviga vägar.

    Dont drive faster than your guardian angel.

    SvaraRadera
  9. Loud pipes save lifes
    Nej, det är inte den svenska polisen som insett att man faktiskt uppmärksammas mer i trafiken om man låter lite. Enligt den amerikanska bikern och fotografen Rogue utrustade polisen i Oakland i Kalifornien sina H-D med nya glittrande ljuddämpare, till en kostnad av cirka 3 000 kronor per hoj, för att polismännen inte kände sig trygga på sina allt för tysta hojar med originalpipor.
    Det finns ett gammalt motorcykeluttryck som säger att du hörs innan du syns, förklarar vice polischef Dave Kozicki bytet till de bullrigare piporna. Enligt honom är en av de bakomliggande orsakerna till bytet en olycka som inträffade för tre månader sedan, då en polisman blev påkörd av en bilist som uppgav att han inte hade hört motorcykeln närma sig.

    SvaraRadera
  10. Mycket bra skrivet. Det borde gå ut till alla som äger en bil

    SvaraRadera
  11. Men att sitta i en bil och ha rutan nere på sommaren och bli omkörd av någon med raka rör. Det är risk för att man kör av vägen eller kör på hojen, för att man blir utsatt för över 120db när bakändan på hojen är vid rutan.det bästa är att man har knappt hört den innan den var jämsides med bilen. Så argumentet att höras som säkerhet köper jag inte. Däremot lite färgade kläder och ljuset på gör att man syns bättre. Men att vissa hojåkare kör med ljuset av i svarta kläder är för mig ett mysterium.

    åretruntåkare

    SvaraRadera